DES GUIRLANDES


Het leven is een feest
Maar je moet zelf de slingers ophangen


dinsdag 14 juni 2016

La France, je t'aime!

Het allermeest houd ik toch wel van de Franse sfeer, dat was en dat blijft. Ik ben wel iemand ‘van de Franse slag’, een beetje nonchalant, niet té gestyled. Maar toch ook van de Franse élégance, sierlijk, fris en soms een tikkeltje frivool.

 
Landelijk Frans, daar houd ik ook van. De zonnebloemvelden, de grote rollen gedroogd gras op de hellingen, de olijfbomen, de geurende oneindige rijen lavendel. Stokbrood bij het ontbijt en een ‘Plat de jour’ op een terras mèt wijn.  Het Franse platteland, het maakt niet uit waar, voelt altijd een beetje als thuis.
 
 
Misschien heeft het te maken met mijn liefde voor Frankrijk maar het  stoer en sober van tegenwoordig, is aan mij niet besteed.


Hoewel, stoer kan ik wel waarderen, maar dan in de zin van landelijk rustiek en vooral authentiek. Spullen met een verleden, zoals aardewerk en afgebladderde verflagen.

Maar sober, ik kan er niet aan wennen. Het is me vaak te somber, te donker en te grijs. En alles lijkt op elkaar. Kleuren verdwijnen uit de huizen, zelfs bloemen. Ook in de lente en zomer wordt gekozen voor dode takken.
En de wereld is al zo donker!
Sorry, ik wil niemand voor het hoofd stoten.
 
 
Ik ken Frankrijk best goed en ben er inmiddels op heel veel plekken geweest, van Picardië, Normandië en Bretagne tot het uiterste zuiden, de Provence, Languedoc, de Pyreneeën, l’Alsace, Auvergne, Dordogne, de Alpen en het Massif Central. En in héél veel steden, met stipt op één Parijs. Ik ken de weg in Parijs misschien wel beter dan in onze eigen hoofdstad.

En je kunt veel van ‘Les Français’ zeggen maar sober zijn ze in géén geval, daar hebben ze gewoon teveel ‘joie de vivre’ voor. En ik kennelijk ook ;-)

Om de gashaard wat rustieker te maken, heb ik drie oude klinkers op het randje gelegd. ’s Zomers staat de waakvlam uit maar nu heb ik wat dikke kaarsen op de klinkers gezet (op deze foto's nog niet, zie ik)
 
 
In de stenen waterkan heb ik een olijftak mèt olijven gezet. Helaas geen echte tak, wel geprobeerd maar die gaan altijd snel slap hangen. Deze nepper is van een mooie kwaliteit (dus dan mag het)


In de achtertuin is het één groot feest! Zodoende kan ik steeds wat afknippen en in een vaasje zetten, iedere kleur is welkom. Het vaasje/potje kocht ik onlangs bij de Potstal, de geschreven kaart, het aardewerken flesje en de 'frogs' komen uit, jawel, Frankrijk, gevonden op een vide grenier.


Zomer!
 
nog even...
dan gaan we weer naar Frankrijk, de Bourgogne deze keer.
Ik kijk ernaar uit
 
 

11 opmerkingen:

  1. De keren dat we in Frankrijk op vakantie gingen en ik de velden met zonnenbloemen zag, was t voor mij ECHT vakantie. Hou absoluut niet van geel maar ik word hier altijd zo vrolijk van. En zo ook van lavendel. Frankrijk is ook echt mijn land. Sobere inrichtingen vind ik prachtig om te zien maar niet voor mezelf. Smaken verschillen nu eenmaal. Maar goed ook he :))
    Geniet van je gezellige huisje
    Fijne dag
    Lieve groet Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben er nog nooit geweest, dus kan er ook niet over meepraten.
    En je moet gewoon doen wat jij mooi vind, en waar jij je lekker bij voelt. Dat doe ik al jaren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk zoals jij Frankrijk beschrijft, ik zou zo mee willen gaan!
    Je foto's vind ik geweldig leuk en als dat Frans is...... Wil ik dat ook😍
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi interieur, ook zo eigen op zijn frans, dat maakt het juist bijzonder. Het is genieten van die prachtige sfeerbeelden die voorbijkomen.
    groetjes Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er supergezellig uit! Heerlijk sfeertje, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij zijn één keer in Frankrijk op vakantie geweest en dat was ons toen zwaar tegengevallen. Het weer zat dik tegen en overal waar we kwamen waren de luiken gesloten. Alle dorpen leken uitgestorven en op welk tijdstip we dan ook in zo'n dorp waren, nergens een terrasje op cafeetje open om wat te drinken. Wij zeiden toen; nooit meer. Maar zeg nooit nooit, want we neigen naar een vakantie in de Ardeche voor volgend jaar. Ik denk wel dat wij echte Anglofielen zijn. Alles Brits, Schots en Iers vinden we prachtig, al vind ik alle punten die jij opnoemde ook prachtig. Ik hoop dus echt dat ik na volgend jaar mijn mening helemaal kan herzien. In de tussentijd zie ik mijn eigen huis steeds meer naar stoer en sober veranderen maar kan ik ook nog steeds heel erg van jouw lichte frivole interieur genieten. En kleur in bloemen blijft natuurlijk altijd. In ieder geval wel bij mij.
    Ik wens je een heerlijke avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zoals jij Frankrijk beschrijft, heerlijk! Ik wil er gelijk wel heen. Dit jaar mogen wij naar Zweden, ook fantastisch! En ik ben het met je eens, kleur mag! Ik hou er van. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoewel ik niet zo vaak in Frankrijk geweest ben, hou ik wel erg van de franse sfeer. Ik heb een korte periode een " sober en stoere " inrichting gehad, maar ben al een poosje omgeslagen naar een meer Brocante, en sfeervolle doorleefde stijl . En ik geniet er nog steeds van, maar iedereen moet vooral doen waar men zich prettig bij voelt.
    ik vind jouw hoekjes heel geslaagd, ik hou ervan!
    Lieve groet,Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Over 3 weken zitten wij er ook weer....heerlijk! We gaan deze keer naar Normandië maar zijn op verschillende plekken geweest. Wat ik minder vind aan Frankrijk is dat, in het binnenland, je echt in de grotere plaatsen moet zijn om lekker op een terrasje te kunnen zitten.
    Wanneer we fietsen moeten we heel lang zoeken dus nemen we zelf wat mee. Dat mis ik wel!
    In Normandië moet dat wel lukken denk ik!
    W.b. je inrichting: je moet gewoon doen wat je zelf mooi vind! Het ziet er heel gezellig uit: jij geniet hier van en dan is het toch goed>
    Niet iedereen is hetzelfde....

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben zelf nog nooit in Frankrijk geweest maar wil er echt ooit nog eens naar toe. Ik hou ook van de Franse sfeer, de prachtige kleuren en de soms lieflijke spulletjes. Ik ben het ook helemaal met je eens, bij mij moet het licht zijn in huis en gezellig en ook bloemen mogen hier niet ontbreken....Je haard ziet ook schitterend uit zo met de klinkers, een goed idee en de tak is niet van echt te onderscheiden....fijn weekend en lieve groet van Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijke post! Frankrijk is een prachtig land, ook ik ben dol op de Franse sfeer. Wat betreft het interieur, ik ben geen fan van de sobere donkere kalkmuren en sombere kleuren, daar word ik niet vrolijk van. Bij mij thuis is het lekker licht en luchtig met een vleugje vive la France!

    BeantwoordenVerwijderen